Na 10 celobarevných listech si žáci procvičí vše, co se
v jednotlivých měsících v učebnici o životě v přírodě dověděli.
Úkoly v pracovních listech nabízejí i náměty k provázání učiva
s ostatními předměty. Zpočátku jsou ztvárněny poutavými obrázky,
které žáci pojmenovávají. Při vyprávění o nich tvoří věty, ty pak
propojují do větných celků a příběhů – zdokonalují si tak svoje
vyprávěcí dovednosti. Obrázky jsou přehledně uspořádány po řádcích,
což žákům umožňuje snadnou orientaci. Při řešení úkolů využívají
i své počtářské dovednosti, které do té doby v matematice získali.
Úkoly jsou navrženy tak, aby využily i dramatické dovednosti žáků. Jsou
doplněny o náměty na relaxační cvičení, při kterých si žáci např.
zahrají na zvířátka při přezimování nebo si při poznávání částí
těla s Ájou zacvičí krátkou rozcvičku na známou píseň (Hlava, ramena,
kolena, palce). Žáci si tak učivo připomenou zábavnější formou, která
je jejich věku v tuto dobu nejbližší.
9 pracovních listů obsahuje učivo 9 lekcí učebnice. 10. pracovní list
nabízí žákům poučení před prázdninami. Příklady ze známých
lidových pohádek děti naučí, že mají být ostražitější při jednání
s cizími lidmi. Žáci jsou také zábavnou hrou varováni před trháním a
konzumací jedovatých plodů a hub. Připomenou si i dopravní značky, které
by měli jako chodci a cyklisté při pohybu po pozemní komunikaci s rodiči
nebo staršími kamarády respektovat, aby se vyvarovali zranění.
Jednotlivé úkoly pracovních listů jsou koncipovány tak, aby je žáci byli
schopni vypracovat samostatně. Náročnost a forma splnění úkolu odpovídá
rozumovým schopnostem a manuálním dovednostem dětí mladšího školního
věku – řešení vyznačují kroužkováním, vybarvováním nebo kreslením
obrázků, ve 2. pololetí luští slova z písmen, která v tuto dobu již
bezpečně zvládají přečíst, a začínají též psát písmena (později
slova) v připravených zábavných rébusech.
Tyto pracovní listy by rozhodně neměly sloužit k hodnocení žáků
známkou. Nijak by to neposílilo jejich motivaci do další práce. Hodnocení
práce probíhá formou sebehodnocení. Za splnění úkolu čeká žáky
v horní části pracovního listu veselá hvězdička. Žáci zhodnotí, jak
pracovali, a za odměnu si hvězdičku vybarví. Sebehodnocení hraje
důležitou roli při hodnocení úrovně znalostí žáků, dodá jim
sebedůvěru, pozvedne jejich sebevědomí. V žádném případě u žáků
není vhodné klasifikovat úroveň dosažených vědomostí. Každý má
možnost si svůj chybný úsudek opravit. Oprava je přirozený prostředek
učení. Není vhodné podporovat v dětech tohoto věku soutěživost. Forma
zhodnocení sebehodnocením žákům nabízí možnost uvědomit si, co se jim
daří a v čem se ještě potřebují zlepšit. Okomentováním výsledků
své práce se učí, jak postupovat dál, pokud chtějí zlepšit své
dosavadní výkony. Začnou si vzájemně pomáhat, učí se práci v týmu.
Překvapením pro žáky jsou fotografie rostlin a zvířat na zadních
stranách pracovních listů. Žáci s nimi měsíc po měsíci procházejí
přírodou. Zaměří se i na vyhledávání vybraných rostlin a zvířat
v okolí svých domovů, všímají si, jakými změnami v daném měsíci
procházejí, a pozorují tak koloběh jejich života během celého roku.
Otázky k fotografiím v dolní části pracovního listu vybízejí žáky
k vyprávění o nich. Otázky jsou zaměřené na podstatnou proměnu, které
si v životě rostlin a živočichů mohou žáci v určitém měsíci
všimnout. Průvodní ilustrační obrázky v názvu měsíce žáky inspirují
k vyprávění o přírodě v tomto ročním období. Na konci školního
roku si žáci prohlédnou i fotografie k prázdninovým měsícům na
vnitřních stranách složky. Ty si vystřihnou a připojí k ostatním.
S pomocí vyučujícího nebo rodičů je na označeném místě proděrují a
svážou. Vytvoří si tak kalendář, který je může provázet přírodou
i v dalších letech. Připomene jim její krásy a nabídne možnosti, kam se
do přírody v určitém měsíci vydat. Žáci se naučí vnímat život
v přírodě, uvědomí si, jak křehká je rovnováha v ní a jak je
důležité ji chránit.
Pracovní listy Já a můj svět 1
9788076001633
Barevné pracovní listy Já a můj svět jsou určeny k zopakování učiva.
Popis
Více informací
1-73
3 ks
Nové