Problematika specifických poruch učení je závažná, protože neumět dobře
číst, psát nebo počítat znamená mít uzavřenou cestu k informacím a
k dalšímu vzdělání. Nezávisle na inteligenci bývají děti s SPU ve
škole neúspěšné a mívají obtíže i s profesní přípravou. Své
intelektové předpoklady nejsou schopny plně využít a ztrácejí možnost
dále studovat – vynikající rozumové schopnosti totiž mnody nestačí
obtíže způsobené poruchou kompenzovat.
Ve škole existuje pro děti s problémy výukového nebo výchovného rázu
složitý, diverzifikovaný svět, a přestože se často jedná o žáky
nadané, kteří svůj problém zdolávali zvýšeným úsilím a zásluhou
rodiny, s přechodem na II. stupeň se jejich obtíže stupňují, neradi
čtou, nestačí tempu ostatních. S tím úzce souvisejí vznikající
obtíže sekundární: dítě se potýká s pocitem méněcennosti, následně
s odporem ke škole, těžko s začleňuje do sociální skupiny vrstevníků
a má nedobrý vztah k učitelům i rodičům. Není-li mu včas pomoženo,
mohou jeho problémy vyústit v neurotizaci. Proto je nutné, aby jeho okolí
bylo o problémech informováno, aby dokázalo zaujmout správný postoj.
Publikace s zabývá všemi věkovými obdobími v životě člověka, do
kterých se specifické potíže promítají. Věnuje se i těm obdobím
školního vzdělávání, která u nás dosud nejsou příliš zpracována,
totiž druhému stupni ZŠ a středními školami s dopadem na věk
dospělých. Jejím cílem je seznámit širokou veřejnost – ale hlavně
rodiče – se zkušenostmi učitelské i poradenské praxe a poskytnout rady,
jak těmto jedincům účinně pomáhat v překonávání jejich obtíží.
Publikace se aktuálně zabývá i novou školskou legislativou platnou od
1. 9. 2016 (zákon 82/2015 Sb. a Vyhláška 27/2016 Sb.). Částečně tak
může pomoci čtenáři zorientovat se v oblasti školské péče o děti,
žáky a studenty s SPU v souvislosti s platnou legislativní úpravou.
Specifické poruchy učení
Zdena Michalová, pevná vazba, 300 stran formátu A5, rok vydání 2016
ISBN: 978-80-7311-166-3
Popis
Více informací
1 ks
Nové