Učebnice má dvě části: základní a výcvikovou. Základní část
obsahuje kapitoly jazykové, slohové a komunikační, výcviková část pak
teoretické podklady pro prakticky zaměřené komunikační výcviky (bližší
informace k nim, včetně podrobných instrukcí, jsou uvedeny v Průvodci pro
učitele).
K motivaci studentů slouží vtipné dialogické ukázky ve formě psaného
textu či zvukového záznamu na CD. Jedná se o příběhy průvodních
postav, studentů Adama a Evy, které poukazují na důležitost a potřebu
zohlednění jednotlivých složek komunikační situace a současně obsahují
probírané jazykové jevy. Jsou tak východiskem k výkladu komunikace
i jazyka, a dokládají tak smysluplnost pojetí jazyka jako nástroje
komunikace.
V jazykových kapitolách základní části se zabýváme obecným poučením
o jazyce (jazyk, typologie jazyků, charakteristika současné češtiny,
národní jazyk a jeho útvary, jazyková kultura, jazykověda) a hláskoslovím
(zvukové prostředky souvislé řeči, technika mluveného slova, systém
hlásek v češtině, změny hlásek v proudu řeči, zvukové prostředky
souvislé řeči, ortoepické normy).
Ve slohových kapitolách základní části se zaměřujeme na slohové
postupy, a to vždy z hlediska komunikačního (kdo, kdy, jak, proč a
s jakým efektem daný postup zpravidla používá) a z hlediska jazykového
(jaká je zpravidla struktura a výrazové prostředky v komunikátech
tvořených daných slohovým postupem).
V komunikačních kapitolách základní části jsou studenti obeznámeni
s jednoduchým komunikačním modelem a s jeho jednotlivými složkami, tedy
faktory, které ovlivňují komunikační situaci, vytvořený komunikát
i jeho výsledný efekt.
Součástí kapitol jsou i otázky a úkoly k diskusi a ústnímu
vypracování. Rozsáhlý soubor úkolů analytických, aplikačních,
tvořivých a rozvíjejících určených i k písemnému vypracování pak
najdete v pracovním sešitě).
Pro případ vyšší hodinové dotace je zařazeno i sedm praktických témat
označených jako výcvik komunikačních dovedností. Učebnice samotná
obsahuje teorii k užitečným tématům, jako je neverbální komunikace,
zpětná vazba, motivace ke spolupráci, empatická reakce, sdělování kritiky
či předpoklady pro zvládání konfliktů. Témata je však vhodná
neprobírat jen s pomocí učebnice, ale s využitím Průvodce pro učitele
(možný odkaz na Průvodce – zatím neaktivní), v němž je uveden
podrobný návod, jak tyto texty využít v rámci výcviku, tj. jak je
aplikovat na hry, diskuse, modelové situace apod.
Součástí učebnice je i slovníček cizojazyčných výrazů či výrazů
z nespisovných útvarů národního jazyka použitých v úvodních
ukázkách, a praktický věcný rejstřík.
S doložkou MŠMT.
Jedná se o první díl čtyřdílné řady učebních materiálů zpracovaných primárně podle v souladu s RVP pro střední odborné vzdělávání, ale i v souladu s RVP pro gymnázia a určených jak pro vzdělávací obor Vzdělávání a komunikace v českém jazyce, tak i pro obor Český jazyk a literatura. Učebnici lze tedy využít na středních odborných školách i na gymnáziích.
Popis
Více informací
0108986
1 ks
Nové
K tomuto produktu doporučujeme: